Når sproget knirker

Er der knas med sprogforståelsen, udtalen eller andet sprogligt, Så har vi mulighed for at trække på Pædagogisk Psykologisk Rådgivning og deres dygtige tale- hørekonsulenter. Vores hedder Judy og kommer i huset næsten hver uge.

Information til forældre fra vores tale/hørekonsulent Judy

Når jeres barn begynder på taletræning, udleveres en ”talemappe” hvor I kan følge med i det, vi laver. Jeg skriver nye aktiviteter op samt forslag til det arbejde, der arbejdes videre med hjemme. I er meget velkomne til at skrive til mig i mappen.

En taletræningsperiode indeholder som oftest 6-8 sessioner med 2 gange træning om ugen. En taletræningens session varer som regel ca. 30-40 minutter, afhængigt af barnets alder og udholdenhed.

Et godt resultat er bl.a. afhængigt af forældrenes indstilling og interesse, og det støtter læringen meget, hvis I kigger interesseret i mappen, og i fællesskab laver de aktiviteter jeg foreslår. HUSK ! Det skal være en god oplevelse for jeres barn.

Hvor mange træningsforløb/perioder der skal til, kan man ikke på forhånd sige. Det er afhængigt af mange faktorer. Nogle børn skal have få timers vejledning for derefter at kunne træne hjemme med forældrene. Andre børn tilbydes flere perioders træning.

Efter en træningsperiode holdes der en udviklingspause på 3-6 måneder.

I denne pause sker der ofte udvikling idet barnet får bearbejdet det der er blevet trænet. Efter pausen kan det vurderes om endnu et forløb er relevant.