Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Måltidets betydning

Frokosten er i Strandhuse ét af de steder, hvor den faste gruppe samles og er sig selv. Det er her børn og voksne samles og lander efter at have været i gang i hele huset om formiddagen og spiser sammen. Det er her vi ser hinanden i øjnene: hvad har vi gang i; hvad optager os; er vi her alle sammen etc.

Det er her, vi har mulighed for i ro og fred at samle tankerne, puste ud, nyde maden, se hvad de andre har i madkassen, sludre med hinanden, komme i tanke om oplevelser, som må fortælles og lytte til, hvad de andre har på hjertet. 

Der er meget æstetik og dannelse forbundet med måltidet. Børnene inddrages bl.a. i hvad det er at spise "pænt" – når vi nu spiser så mange sammen. De får en fornemmelse af, hvad der skal til for at det bliver rart at sidde og spise sammen med sine venner.

For de små vuggestuebørns vedkommende er måltidet noget der opleves med alle sanser. En vigtig fase, som vores børn nyder - og som vi nyder, at de er i. Det mødes modsat af "bordskikken", som de stille og roligt vokser med ind i. 

Derudover er nøgleord for os omkring spisningen:

Bordskik og madro – vi sidder ved bordet og spiser stille og roligt indtil de fleste er færdige.

Selvhjulpenhed – måltidet indeholder mange ting børnene kan være med til: borddækning, hælde op selv, pakke ud, rydde op, tørre af etc.

Vi følger Kolding Kommunes Sundhedsplejes anbefalinger i  "Ligevægt for familier". Det betyder, at det er os der sætter rammen for måltidet og det er børnene der bestemmer hvad, i hvilken rækkefølge og hvor meget de spiser.