At deltage i projektet omkring lærings ledelse betyder, at alle børn hvert andet år skal svare på, om de har en god ven i børnehaven. Langt de fleste af vores børn svarer, at de har én eller flere venner i børnehaven. Forudsætningen for at kunne indgå i gode venskaber er, at børnene styrkes i deres sociale udvikling.
Vi arbejder altid med at skabe de bedste forudsætninger for at vores børn udvikler stærke sociale kompetencer. Vi læner os op ad Kari Lamer og hendes 5 delområder indenfor det at kunne indgå som fuldgyldigt medlem i fællesskaber:
Empati og rolletagning: Evnen til indlevelse i andres følelser, tanker og forståelse for andres perspektiver.
Prosocial adfærd: Positive sociale holdninger og handlinger som at hjælpe, opmuntre, dele, inkludere, trøste, være betænksom og vise omsorg.
Selvkontrol: Udskyde egne behov og ønsker i situationer, som kræver, at man skiftes, indgåelse af og indordning under kompromisser og fælles beslutninger. At følge regler og tackle konflikter og se flere handlingsalternativer i samspilssituationer.
Selvhævdelse: Hævde sig selv og sine meninger og interesser, turde stå imod gruppepres, være aktiv, deltagende og medvirkende i fællesskabet, tage initiativ til og deltage i samtaler, leg og forskellige aktiviteter.
Vi bruger i forskelligt omfang disse metoder:
GROW
Neuropsykologisk Relationel Pædagogik (NPRP) bygger på et teoretisk fundament med fire fælles grundforståelser om hjernens udvikling:
1) Hjernen er hierarkisk opbygget.
2) Hjernen udvikler sig 'nedefra og op'.
3) Hjernens udvikling sker i en relationel kontekst.
4) Sanser og følelser er vejledende for erkendelse.
Personalet deltager løbende i kurser for at integrere GROW-tænkningen i deres arbejde.
Fri for mopperi kufferten
Samarbejdsøvelser - som at vente, være på, lytte og tage ordet
Konfliktredskaber, der gør børn i stand til selv at løse små hverdags konflikter
Inklusions værktøjer - der sikrer at alle er deltagende i fælleskaber ud fra de forudsætninger der er til stede.