Madpakker hjemme og på tur

Børn har brug for en sund, varieret og solid madpakke – noget der kan holde blodsukkeret stabilt – og så er det en fordel, at den er let selv at åbne for barnet.

Derfor skal den bestå af fuldkorn, gode kulhydrater og forskellige grønsager og frugt. Og derfor skal I undgå sukker, som f.eks. mælkesnitte, slik, kiks i madpakken. Sukker tager nemlig plads op for den sunde mad. I samarbejde med sundhedsplejen får børnene lov til at bestemme hvad, hvor meget og i hvilken rækkefølge de spiser maden. Det er derimod jer, der bestemmer, hvad I kommer i madpakken - ligesom det er vores ansvar, at sætte den gode ramme op for madpakkespisningen hos os.

Vi drikker vand til vores mad. Så vand i drikkedunken og ingen drikke yoghurt, kakaomælk eller juice.

Er dit barn på vej til at blive for tyk eller for tynd – eller har problemer med appetit o.lign., så er det vigtigt at få en fællessnak. Ud fra Kolding Kommunes Sundhedsplejes "Ligevægt for familier", er vores fokus på dit barns generelle trivsel frem for på vægten.

Hermed nogle idéer til den daglige madpakke - anden inspiration finder i på www.altomkost.dk

• Det er rart med en madpakke der er nem at spise, ser indbydende ud og hvor der er lidt at vælge imellem.
  • Børn med god appetit skal have godt med brød, grøntsager og magert pålæg; således at de kan spise meget uden at blive tykke.
  • Børn med lille appetit skal ikke have alt for tykke humbler brød og må gerne få lidt federe pålæg.
  • Pålæg: Torskerogn; pølse, figenpålæg; makrel; æg evt. m. karse; postejer; skinke; pålægchokolade; ost.
  • Gnavemad: Rugbrødsklodser, minifrikadeller, kyllingelår.
  • ”Ved siden af mad”: pastasalat, råkost, agurkestave, minimajs, rosiner, radiser, bananer, frugt, tomat, peberfrugt.

Begræns mængden af snacks - alt for meget forskelligt, gør det svært at vælge.

Tur venlige madpakker.

Når vi skal på tur med madpakker, er det rarest for alle parter, at maden er let at spise. Ikke noget der kræver bestik; ikke pålæg, der drypper og smadres ud a lá makrel. Sammenklapper med gnave tilbehør er det letteste at have med på tur. Gerne i en plastpose med navn på.  Pak hver mad ind i eller hav en rumdelt madpakke, så maden ikke er rystet sammen efter en tur i rygsækken. Undlad mad som skal spises med ske eller gaffel.

Vær opmærksom på at både drikkedunken og madpakken skal kunne være i dit barns rygsæk - plastposen med madpakken i vejer ikke ret meget.

Der skal være vand i drikkedunken - ikke saftevand!