Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

"Børn fødes med 100 sprog - men berøves de 99"

Den italiensk psykolog, Malaguzzi får os til at forstå vigtigheden af at børn har et stort og nuanceret sprog.

Sprogarbejdet i Strandhuse

Arbejdet specifikt m. børns sprog er lovbestemt efter Dagtilbudsloven § 11 stk. 6. samlet i ”Sprogpakken”.

Intentionen i Sprogpakken er at opkvalificere pædagogers arbejde i forbindelse med:

  • Identifikation af de børn, der har behov for ekstra sprogindsats.
  • Valg af metoder, indsats og aktiviteter.
  • Vejledning af forældre til et godt sprogmiljø derhjemme.

Sprogpakken lægger vægt på 2 lærings strategier, der skal fungere sammen:

  • Hverdagens aktiviteter og dagliglivet, hvor børn opsnapper og bruger det sprog, der naturligt er omkring dem – både hjemme og i børnehaven.
  • Et målrettet pædagogisk sprogarbejde i børnehaven og højtlæsning o. lign. hjemme.

Sprogpakken placerer børn i 3 kategorier:

  • Generel indsats – langt de fleste børn, der lærer et korrekt og alderssvarende sprog i de sociale kontekster de indgår i – og det børnehaveliv der leves.
  • Fokuseret indsats – de børn, der har behov for ekstra sproglig hjælp, som en fælles indsat ml. børnehaven og hjemmet kan udbedre.
  • Særlig indsats – de børn, der har behov for mere støtte end Valhalla og hjemmet kan give; bl.a. gennem talepædagogerne.

Hvad gør vi i Strandhuse generelt omkring sprog…

  • Sørger for sprog ind over alle aktiviteter.
  • Er faglig og vågen overfor børns sprog.
  • Er sproglige rollemodeller.
  • Bruger barnets udgangspunkt/børns spor som platform.
  • Er interesseret i barnets hjemmesprog og hjemmets sprogkultur.
  • Stuen har ansvaret for at den generelle indsats gøres og at de børn, der har specifikke behov tilgodeses – også i den generelle indsats.

Hvad gør vi i Strandhuse, når sproget ”knirker”…

  • 3 pædagoger er en del af sprognetværket i Kolding Kommune og har herigennem fået div. kurser.
  • De 3 er ansvarlige for at sprogviden deles og at der arbejdes med sprog fokuspunkter gennem året.
  • Nye børn vurderes vedr. behov for sprogvurdering i sept. på et ”landkort” over børnenes sproglige formåen. Børn der starter senere vurderes omk.  3 mdr. samtalerne
  • Kompetencehjul udarbejdes efterfølgende og følges op m. handleplaner.
  • Forældre er med hele vejen og der aftales hvilken indsats der sker i børnehaven og hvad der skal ske i hjemmet.

Hvorfor det er vigtigt at I som forældre også arbejder med….

  • Fordi dit barn primært lærer af det sprog det er omgivet af og I har langt mere individuel ”taletid” (i bilen, på turen hjem, når I spiser, v. sengetid etc.) sammen med jeres barn.
  • Fordi I har flere fælles oplevelser, der kan bruges direkte sprogligt og med sikker viden om at det er oplevelser, barnet har været en del af.
  • Fordi forskning viser, at bare lidt læsning hver dag, gør en kæmpe forskel på dit barns sprog. 
  • Se mere på www.sprogpakken.dk