Den italiensk psykolog, Malaguzzi får os til at forstå vigtigheden af at børn har et stort og nuanceret sprog.
Sprogarbejdet i Strandhuse
Arbejdet specifikt m. børns sprog er lovbestemt efter Dagtilbudsloven § 11 stk. 6. samlet i ”Sprogpakken”.
Intentionen i Sprogpakken er at opkvalificere pædagogers arbejde i forbindelse med:
- Identifikation af de børn, der har behov for ekstra sprogindsats.
- Valg af metoder, indsats og aktiviteter.
- Vejledning af forældre til et godt sprogmiljø derhjemme.
Sprogpakken lægger vægt på 2 lærings strategier, der skal fungere sammen:
- Hverdagens aktiviteter og dagliglivet, hvor børn opsnapper og bruger det sprog, der naturligt er omkring dem – både hjemme og i børnehaven.
- Et målrettet pædagogisk sprogarbejde i børnehaven og højtlæsning o. lign. hjemme.
Sprogpakken placerer børn i 3 kategorier:
- Generel indsats – langt de fleste børn, der lærer et korrekt og alderssvarende sprog i de sociale kontekster de indgår i – og det børnehaveliv der leves.
- Fokuseret indsats – de børn, der har behov for ekstra sproglig hjælp, som en fælles indsat ml. børnehaven og hjemmet kan udbedre.
- Særlig indsats – de børn, der har behov for mere støtte end Valhalla og hjemmet kan give; bl.a. gennem talepædagogerne.
Hvad gør vi i Strandhuse generelt omkring sprog…
- Sørger for sprog ind over alle aktiviteter.
- Er faglig og vågen overfor børns sprog.
- Er sproglige rollemodeller.
- Bruger barnets udgangspunkt/børns spor som platform.
- Er interesseret i barnets hjemmesprog og hjemmets sprogkultur.
- Stuen har ansvaret for at den generelle indsats gøres og at de børn, der har specifikke behov tilgodeses – også i den generelle indsats.
Hvad gør vi i Strandhuse, når sproget ”knirker”…
- 3 pædagoger er en del af sprognetværket i Kolding Kommune og har herigennem fået div. kurser.
- De 3 er ansvarlige for at sprogviden deles og at der arbejdes med sprog fokuspunkter gennem året.
- Nye børn vurderes vedr. behov for sprogvurdering i sept. på et ”landkort” over børnenes sproglige formåen. Børn der starter senere vurderes omk. 3 mdr. samtalerne
- Kompetencehjul udarbejdes efterfølgende og følges op m. handleplaner.
- Forældre er med hele vejen og der aftales hvilken indsats der sker i børnehaven og hvad der skal ske i hjemmet.
Hvorfor det er vigtigt at I som forældre også arbejder med….
- Fordi dit barn primært lærer af det sprog det er omgivet af og I har langt mere individuel ”taletid” (i bilen, på turen hjem, når I spiser, v. sengetid etc.) sammen med jeres barn.
- Fordi I har flere fælles oplevelser, der kan bruges direkte sprogligt og med sikker viden om at det er oplevelser, barnet har været en del af.
- Fordi forskning viser, at bare lidt læsning hver dag, gør en kæmpe forskel på dit barns sprog.
- Se mere på www.sprogpakken.dk