Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

De fysiske rammer som læringsrum

 

Børn skal møde et inspirerende og udfordrende læringsmiljø

Følgende skal være fælles og bærende:

  • Det skal være for børn – og i børnehøjde
  • Det skal være funktionelt (hvert rum har sin funktion og skal signalere det)
  • Aktiviteterne skal afspejles i rum og på vægge
  • Der skal være smukke steder/æstetik
  • Der skal være magiske forundrings steder, der pirrer deres nysgerrighed
  • Der skal signaleres hygge
  • Der skal være foranderlighed, som kan skabes af både børn og voksne
  • Der skal være sanseudfordringer
  • Der skal være mange små legerum i de store rum
  • Der skal være plads til ro og fordybelse
  • Der skal være forskel på inde rum og uderum og brugen af disse
  • Der skal være rum, der udfordrer fysisk og motorisk

 

Hvordan sikrer vi så det?

Gennem det sidste 1½ år har vi været en del af KIDS med hvad deraf følger for fokus på leg, udvikling og læring i det fysiske miljø ude og ind. I efteråret 2023 havde vi tilsyn, der læner sig op af KIDS – så vi holdes til ilden og hele tiden opdaterer og finjusterer vores læringsmiljøer, fysiske som det psykiske😊

Det er til stadighed en opgave at vedligeholde, variere og udvikle vores læringsmiljøer – hvad enten det er de fælles i huset (ude og inde) eller det er på stuerne.

  • Vi arbejder med børneinvolvering i begrebet ”Klar til Leg"
  • Vi besøger andre institutioner for at se hvordan de griber det an
  • Vi kan tage en runde med nabostue besøg med KIDS materialet i hånden og blikket rettet mod indretningen
  • Vi tager ansvaret for de fysiske rammer lever op til vores hensigtserklæring for leg og læring
  • Vi uddanner løbende personalet, så vi taler samme sprog og alle er opdateret på det nye