Læreplan

En lille smagsprøve fra læreplanen:

Lærings- og børnesynet/leg og fællesskab

At skabe det optimale læringsmiljø for alle børn hele dagen og hver dag er en kæmpe inspirerende udfordring og det, det pædagogiske personale er sat i verden for. Vi bruger relationerne, rutiner, traditioner, praksisfællesskaber, dyrene, organisering af dag/uge/år, samarbejdet m. forældre, skole, nærmiljø, og andre samarbejdspartnere, vores faglige kompetencer og meget mere til at komme godt af sted. Enhver debat af vores ståsted, vores valg, og vores metoder hilses velkommen og er med til at berige hverdagen.

Børn skelner ikke mellem leg og læring. For dem er det et samlet flow på deres vej til at tilegne sig og forstå verden og at skabe sig en stadig større platform i tilværelsen

Læring sker der hele tiden. Så mangfoldig at vi aldrig helt kan få styr på og vide hvilken viden børnene tilegner sig. Der kan godt være situationer, hvor vi tror vi formidler væsentlig læring; men hvor børnene samler sekundære eller andre sidegevinster op. Vi kan forsøge at udstikke retninger og mål; men skal vide at børn lærer her og nu og på deres egen måde og at to børn kan uddrage forskellig læring af samme input/situation.

”Tilrettelæggelse” af børnelivet skal ikke alene ske ud fra et barneperspektiv. Det skal være en vekselvirkning mellem barnets/børnenes spor og det de voksne har på hjerte.

Den styrkede læreplan siger at ”Læring i dagtilbud sker i en vekslen mellem bl.a. børneinitierede lege, voksenplanlagte aktiviteter og rutinesituationer som fx frokosten.

Så derfor ser vi dagligdagen som fyldt med læring – vi skal lære af vores oplevelser med, beskrivelser og iagttagelser af dagligdagen, hvilken understøtning børnene skal have.

Læreplan 2021-23.pdf

Shape Created with Sketch.