Skilsmisse

Samarbejde med børnehaven, når I har valgt at blive skilt.

Vores mål er at finde en fælles vej til at hjælpe og støtte barnet – samt hjælpe jer med at tackle den situation skilsmissen bringer jeres barn i.

Husk at jeres barn ved, at der er noget galt, næsten før I gør - de ved bare ikke hvad det er de mærker. Og det giver usikkerhed, som I kan afhjælpe ved åbent og efter barnets alder at fortælle, hvad der skal ske.

Vores samarbejde med jer i forhold til skilsmisse:

• Vi samarbejder om barnet og dets reaktioner på skilsmissen.
  • Vi tager ikke parti for én af jer, men tager udgangspunkt i at barnet har to forældre – en far og en mor.
  • Husets personale orienteres. Men det er stuens pædagoger og evt. ledelsen der er hovedansvarlig for forældrekontakten.
  • Det er stuens personale, der har hovedansvaret for barnets trivsel i institutionen.
  • Såfremt der er bekymring for barnets trivsel tages der i samarbejde med ledelsen initiativ til øget forældresamarbejde.
  • Ved behov henviser jer til instanser hvor de kan få hjælp f.eks. krisecenter og familiehuset etc.
  • Bliver vi bedt om udtalelser fra Statsforvaltningen, ser I altid vores udtalelse inden vi sender den.

Langt de fleste af jer samarbejder og finder gode fælles løsninger for alle parter. Det optimale er at kunne deltage samtidig i en forældresamtale.

Samarbejdet jer imellem er afgørende for hvordan jeres barn kommer til at leve med jeres beslutning.

Andre taler meget lidt sammen og formår ikke at samarbejde om fælles løsninger for barnet. Det opleves som et konfliktfyldt samarbejde med negativer udtalelser om hinanden og her kan det i yderste konsekvens betyde at I tilbydes samtaler hver for sig.

At jeres familie er i opbrud og ikke fungerer, som barnet kender det, betyder ofte at børnehaven vil være det kendte og trygge for barnet.

Derfor snakker primærpædagogen med jeres barn om de følelser, der måtte komme når mor og far ikke længere er sammen.

Jeres barn skal vide, at det kan betro sig til en voksen. Den nære omsorg og fortroligheden mellem barnet og den voksne er en hjælp gennem skilsmissen. Ligesom barnet skal have hjælp til, at fortælle det til de andre børn på stuen.

Børns reaktioner er forskellige alt efter alder, konflikt niveau etc. Det vigtigste er at I er opmærksomme på jeres barns reaktioner og giver plads til at de kan få luft.

Børn samarbejder rigtig meget med deres forældre og vil kunne gemme egne følelser væk, fordi de mærker alle jeres følelser.

Nogle af de reaktioner vi oplever kan være: Fantasi om at alt bliver godt igen; flere konflikter med jævnaldrende; lavere tærskel for hvad de kan klare; vrede; afmagt; lettelse; trækken sig tilbage og ind i sig selv; skyldfølelse.

Uanset hvad, så er en skilsmisse en krise, hvor forældre kan være så ramt, at blikket på børnenes reaktion måske kan være svært at få plads til.

Det er en krise for alle familiens medlemmer, som hver især skal finde deres plads i de nye omstændigheder.

Det er muligt at få anonyme samtaler i Familiehuset, Kolding Kommune. Her kan I med en neutral person få talt tingen igennem. Kontakt Familiehuset på 79792870

www.Bornsvilkar.dk                                                            www.statsforvaltning.dk