Søvn lige så vigtig som mad

Der skal være stor vægt på barnets søvn. Kroppen restituerer, vokser og hjernen bearbejder indtryk og lagrer ting fra dagen og vejen. Så en god søvnrytme ligger - ligesom behovet for mad - grundstenen til god trivsel og udvikling.

Anbefalingerne for børns søvnbehov pr døgn er som følgende:

½ - 1 år : 14 - 15 timer

1 - 3 år: 12 - 14 timer

3 - 6 år: 10 - 12 timer

Får barnet ikke den nødvendige søvn, også om dagen, så kan det ødelægge søvnrutinerne om aftenen. Det vil sige, hvis barnet bliver vækket i daginstitutionen, og dermed ikke får den middagssøvn det har brug for, så er barnet stadig træt og uoplagt, og får ikke det samme ud af dagen med konflikter og gråd til følge.

Derfor, er det rigtig godt, at lade børnene sove det de kan til middag. Så er det også nemmere at putte dem om aftenen, hvor det vil passe bedre med det tidspunkt, hvor de er trætte.

Så vi vækker ikke børnene. Det giver gladere og mere friske børn både her og hjemme.

I takt med at børnene bliver ældre ændres også deres søvnbehov og der kan aftales en nedtrapningen af middagsluren. Det er meget vigtigt, at vi samarbejder om, at få skabt den bedste søvnrytme for barnet.