Traditioner familier og daginstitution imellem

Legeplads eftermiddag

I foråret samles alle en fredag eftermiddag og giver en uvurderlig hånd med at vedligeholde vores legeplads. Der males, køres sand og repareres på vores efterhånden noget ”brugte” legeplads. Et fællesskab der rækker ud over dagligdagen og efterlader toptrimmede udearealer lige til at gå i gang med.

Fællesspisning

I september laver vi rammen for vores fællesspisninger. Forældre inviteres ind i deres børns verden, lytter måske til børnenes sange - og medbringer mad til et stort fælles buffetbord. Som regel bugner bordet af alt fra risengrød, pølsehorn til tærter, salater og flæskesteg. En sand fryd for øje og gane. På den måde afsluttes en travl dag for forældre, børn og personale med en kort hyggelig snak og møde omkring bordene inden det er sengetid

Lysceremoni

Denne ene gang om året gælder indbydelsen kun de børn, der går i Strandhuse. Vi mødes kl. 18 udenfor Børnehuset strandhuse en mørk vinteraften i januar/februar til en stille og højtidelig lille ceremoni. En fælles intens og stemningsfyldt oplevelse for os, forældre og børn. Denne time skal vi ikke skynde os fra det ene til det andet. Med vores lanterner bevæger vi os hånd i hånd ned i skoven. Lyset, mørket, sangen, processionen, sol-, måne og stjernekagerne har hver deres egen værdi.
Der sker noget helt specielt i børnene, når lysene tændes, når den lille hånd møder en stor, når vi taler med stille stemmer og når vi dvæler i de små nære oplevelser – de bliver højtidelige og særlige!

Lysfe

Lucia

Lige omkring d. 13.12 inviteres forældre til de kommende skolebørn og alle de mindre børn til Luciafesten. I 2020 foregik det udenfor morgenens mørke. De største børn går det smukkeste Lucia optog i et skær af farver, sang og lys. Hvert barns lucialys placeres i adventsspiralen. Det var så stemningsfyldt og fuld af ro – så det gør vi fremover.
Alle deltagere i julefesten ser stille til og dermed bliver det et meget højtideligt øjeblik – både for børnene der går i optoget og alle os der ser på.

Bedsteforældredag

Også bedsteforældre vil gerne være en del af deres børnebørns dagligdag. På skift inviterer de enkelte grupper børnenes bedsteforældre til en besøgsdag i foråret. Med børnene ved hånden guides de rundt i huset, på legepladsen og besøger dyrene.

Når dagen afholdes i foråret planter de sammen en sommerblomst, som børnene værner om resten af sommeren – og som giver legepladsen et blomsterflor, vi ikke selv ville kunne fremtrylle.