Et godt farvel hver dag

Forældrene skal opleve et levende hus, hvor store og små er i gang sammen – og hvor de mødes med imødekommenhed og opmærksomhed

Der skal være rum/ro til at gi’ børn/forældre et godt farvel – både når de hentes tidligt og sent

Børneperspektivet ved overgangen skal fastholdes

Med et godt farvel menes:

At I ”finder” jeres barn, der hvor barnet er i gang – det giver et lille billede af barnets verden i børnehaven sammen med de voksne og de andre børn - så tid er en god ting.

At vi er fælles om at "vejre" hvad der er brug for lige netop i dag – er det et hurtigt farvel eller er der plads til snak? Lægges der op til en længere snak, aftaler vi evt. tid til det på et andet tidspunkt. Ikke alt er for børne ører.

I skal have formidlet oplevelser/viden om barnets dag - og fortalt de gode historier fra dagens forløb - det er der ikke plads til hver dag til alle forældre - men det er vores hensigt!

Vi forsøger at knytte an til og bygge bro til det der skal ske når barnet går ud af vores dør. Både personale og forældre tager deres del af ansvaret for at få børnene godt ud af døren.

At vi har de relevante oplysninger om hjemtransport, tider, andre der henter, legekammerater der skal med hjem etc.

At lede efter tøj m. og u. navn/legetøj der er medbragt - er også godt at være fælles om. Det kan være vildt irriterende ikke at få det hele med hjem - men det dukker som regel op igen, særligt når der er navn i.

Husk at få sagt farvel til en voksen.