GROW er et pædagogisk mestringsværktøj med fokus på følelser, selvværd, grænser og livsglæde.
GROW er Neuropsykologisk Relationel Pædagogik i hverdagens praksis, i aktiviteterne, i rutinerne og i relationerne.
GROW er refleksivt med fokus på udvikling og læring igennem refleksion, nærvær, øjenkontakt og fokus på hvert barn og dets udgangspunkt, gentagelser der giver tryghed og pædagogisk kvalitet i selv de mindste dagligdags øjeblikke.
GROW handler om positionering; at dele børnene op i mindre grupper, eksempelvis til samling, i leg og til måltider.
GROW handler om fokus på overgange. Eks fra leg til håndvask til måltidet og fra garderoben til legepladsen osv.
Det handler om interaktion voksen- barn og barn-barn, om voksnes tilgængelighed og om at børn leger i eget tempo ( udvikling)
Med udgangspunkt i nedenstående:
NEUROPSYKOLOGISK RELATIONEL PÆDAGOGIK (NPRP)
Teoretisk fundament 4 fælles grundforståelser omkring hjernens udvikling:
1) Hjernen er hierakisk opbygget
2) Hjernen udvikles ’nedefra og op’
3) Hjernen udvikles i en relationel kontekst
4) Sanser og følelser er erkendelsesledende
Personalet er løbende på kursus, så GROW tænkningen kommer til at ligge hos alle.