GROW

GROW er et pædagogisk mestringsværktøj med fokus på følelser, selvværd, grænser og livsglæde.

GROW er Neuropsykologisk Relationel Pædagogik i hverdagens praksis, i aktiviteterne, i rutinerne og i relationerne.

GROW er refleksivt med fokus på udvikling og læring igennem refleksion, nærvær, øjenkontakt og fokus på hvert barn og dets udgangspunkt, gentagelser der giver tryghed og pædagogisk kvalitet i selv de mindste dagligdags øjeblikke.

GROW handler om positionering; at dele børnene op i mindre grupper, eksempelvis til samling, i leg og til måltider.

GROW handler om fokus på overgange. Eks fra leg til håndvask til måltidet og fra garderoben til legepladsen osv.

Det handler om interaktion voksen- barn og barn-barn, om voksnes tilgængelighed og om at børn leger i eget tempo ( udvikling)

Med udgangspunkt i nedenstående:

NEUROPSYKOLOGISK RELATIONEL PÆDAGOGIK (NPRP)

Teoretisk fundament 4 fælles grundforståelser omkring hjernens udvikling:

1) Hjernen er hierakisk opbygget

2) Hjernen udvikles ’nedefra og op’

3) Hjernen udvikles i en relationel kontekst

4) Sanser og følelser er erkendelsesledende

Personalet er løbende på kursus, så GROW tænkningen kommer til at ligge hos alle.